lørdag, januar 28, 2006

Railroad Tycoon

Hadde en fornøyelig kveld hos Nils Håkon her forleden, hvor først RT sto på menyen. RT er jo ikke et komplekst spill, ganske så forenklet fra AoS, men allikevel fungerer systemet utmerket. Det er oversiktlige valg, ingen tunge beregninger, det dukker opp en del muligheter underveis i form av eventkort som høyner overraskelsesmomentet, og som riktignok kan være noe flaksepreget av og til, men det plager ikke meg. Det som plager meg litt med dette spillet er egentlig brettet. Jeg vet at Eagle Games MÅ ha store brett, men hvor mange har egentlig funnet noen særlig verdier lengst i sør-vest og i nord-vest? Har en følelse av at dette er fyllområder, som burde ha noen egenskaper som balanserer opp ulempen med å bygge lange linjer. Midt-vesten har fått sine spesielle egenskaper, og spillet ellers innbyr til kamp om rutene langs nesten hele østkysten. Sør og Nord? Brettet kunne vært betydelig mindre, og samtidig gjort RT mer spillbart enn det er nå. For en MÅ ommøblere litt før en starter!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har ikke kun hatt en fornøyelig kveld med Railroad Tycoon, men tre kvelder tre uker i rad. Det er ikke bare meg som er fascinert av dette spillet, men alle mine medspillere også. Railraod Tycoon er ikke fylr med så mange vanskelige valg som i Age of Steam, og det er ikke så skjebnesvangert å gjøre feil.

Jeg liker heller ikke størrelsen på brettet, det er akkurat litt for bredt til ay det passer på et vanlig spillebord. Det som er mest irriterende er at lilla og blå er litt for like. Det er fort gjort å ta feil at et par byers farge.