torsdag, januar 05, 2006

Titicaca - vurdering

Når en er på Spiel-Essen dukker det stadig opp tilbud på spill som ikke er nye av året, men som alikevel er innenfor radaren. Titicaca var et av disse, og siden jeg hadde lest en del positivt om det på forhånd, var det ikke mye tvil tilstede da det ble tilbudt i en pakke sammen med 4 andre spill til 25€! Spillet er laget av Córne van Moorsel, som har en jevn produksjon bak seg av interessante, men ikke alltid like lett tilgjengelige spill.

Titicaca kan ligne litt på Settlers, men det er bare utenpå. Spillerne representerer indianerstammer i Sør-Amerika som kjemper om landområder rundt de store innsjøene i det gamle Inca-riket, men det kunne vel vært hvor som helst. Temaet er ikke særlig godt forankret i spillet. Titicaca er et rent strategispill med all informasjon åpent. Det eneste som er skjult er hvor mye hver enkelt spiller byr på tur-rekkefølgen. Utgangsoppsettet av landområder er ulikt fra gang til gang, og hele spillet dreier seg om å legge under seg landområder av forskjellig art, deretter fusjonere mindre land sammen til større (som er til ens egen fordel), uten å bruke alt for mange "våpen", som er valutaen i dette spillet. Rekkefølgen av landområder som er oppe til auksjon styres av mindre eller større innsjøer som er nummerert fra 1 til 15. Scoring skjer 3 ganger i løpet av spillet, den største ved spillslutt. Her er posisjonen ved første scoring, som sender oransj spiller opp i en knapp ledelse:

En scorer poeng ut fra hvor store landområdene er, hvor mange hytter en har plassert i hvert land, hvor mange innsjøer som omgir landene, "kjeder" av egne hytter, og til sist hvor mange våpen en sitter igjen med. Ganske mange parametre med andre ord, og litt å bry hodet med.

Etter én gangs gjennomspilling sitter jeg igjen med det inntrykket at dette er et oversett spill som har druknet litt i flommen av gode spill som har kommet de siste årene. Spillet er helt uten flaks-elementer, det er mange muligheter til å score poeng, og så snart en har blitt vant til poengberegningen er det forholdsvis lett å analysere de mulighetene en har. Ikke tar det lang tid heller, ca 1 time. Det som tar tid, spesielt i begynnelsen er hvordan en beregner poeng, og hvordan overføre dette til situasjonen på spillbrettet. Komponentene er forseggjort og har samme standard som vi er vant med. Regler følger med på 3 språk inkl engelsk, og det ligger ved en oversikt over de ulike aksjonene en kan gjøre under hvert trekk. Veldig bra, tatt i betrakning at dette tross alt ikke er fra noe kjempeforlag, men fra Cwali. Jeg for min del spiller heller dette, enn grunnspillet Settlers.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rett, dette er nok et oversett spill, også i min spill spilling. Fortsatt ligger spillet uåpnet, men jeg har intensjoner om å prøve det snart. Jeg har også lest ganske bra omtaler av spillet.

En grunn til at spillet blir litt oversett er kanskje innpakning. Dette er det eneste spillet jeg har sett som kommer i en sylinder og ikke en boks.

Per Johan Lysberg sa...

Cwali har flere utgivelser som de pakket i runde, uhåndterlige bokser. Et annen (også bra spill faktisk) er ZooSIM, hvor du skal bygge opp og administrere en dyrehage. Morsomt tema hvertfall.